ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

Дистанційне навчання 8 клас

Дистанційне 5 клас 1 тиждень

Тема:Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу «Іліада».
Мета:формування компетентностей предметних: активізувати отримані раніше знання про міфи Троянського циклу,  ознайомити учнів із легендарною особистістю – давньогрецьким поетом Гомером та його поемою «Іліада», допомогти усвідомити гуманістичний зміст цієї поеми; ключових: уміння вчитися, вести активну пізнавальну діяльність, аналізувати і робити власні висновки; комунікативних: навички спілкування в колективі; інформаційних: вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її; загальнокультурних: прагнення до літературної освіти, естетичний смак, світогляд.
Обладнання:  презентація,  експозиція сцен з художнього фільму "Троя" (2004 г.)
Міжпредметні зв᾿язки: всесвітня історія, художня культура.
Тип уроку: урок-екскурсія.
 Хто хоче поета зрозуміти,
повинен відвідати  країну поета.
Й.В.Гете
ХІД УРОКУ

 І. Мотивація навчальної діяльності        С -1
Добрий день, дорогі учні, присутні.        

        
1. Бесіда про подорожі.
- Хто з вас подорожував?
- Як можна здійснити подорож?
- А чи можна здійснити подорож, не виходячи з дому?
С – 2.                   Давайте ж ми сьогодні спробуємо здійснити подорож у Стародавню Грецію - батьківщину поета  Гомера. А допоможе нам  в цьому ваша фантазія і трохи чарівництва під назвою Інтернет. Ми перенесемося в ті далекі часи, які оспівав у своїх творах  Гомер, побачимо богів та героїв, про яких він склав поеми, побуваємо на розкопках знаменитої Трої, з’ясуємо чи існував Гомер, насправді, як конкретна істрична особа, чи це вигаданий образ  і дізнаємося багато нового і цікавого.
С – 3. Тож запишемо число і тему уроку і в добру путь!
 С – 4. Епіграфом до нашого уроку я пропоную взяти слова видатного німецького просвітителя Й.В. Гете
Але для того, що відправитися в путь, нам потрібно зібрати свій багаж, тобто знання отримані на попередніх уроках.
Давайте згадаємо:
1.     А який період називають «еллінистичним»? А чому саме така назва?
2.     Що таке «міф»?
3.     А скільки груп (циклів) міфів ви знаєте? Назвіть їх
4.     А як ви вважаєте, з якою групою міфів пов’язаний наш урок?
Ну що ж бачу ви готові до віртуальної подорожі, тож вперед….
До Греції
ІІ. Спийняття нового матеріалу
Випереджальне завдання. Повідомлення учнів про Давню Грецію.

С- 6. Життя Давньої Греції не було легким. Але греки були одним із найжиттєрадісніших та найжиттєлюбніших народів. Це був народ-трудівник, народ-борець, що приніс людству ідеї патріотизму і явив світу взірці громадянської доблесті. Це був народ-мудрець, який замислювався над будовою Всесвіту, розмірковував про те, що таке матерія і дух, простір і час, що таке добро і зло.
Давньогрецьке мистецтво виховувало у вільних громадянах героїв, воно було силою, що об’єднувала і зближувала людей.
Греки вважали, що демократія може існувати лише тоді, коли громадяни матимуть такі найважливіші якості: справедливість, помірність, мужність та мудрість. Позбавлена цих рис, людина не може бути корисною державі. Честолюбство, лицемірство та лінькуватість вважалися пороками та головними ворогами демократії.
Достоїнством людини була любов до праці. Досить пригадати, що навіть боги у греків зайняті кожен своєю справою, вони повинні були трудитися.
«Добре жити,— говорили елліни,— означає жити суспільним життям». Інтереси полісу були для громадянина важливіші за його власні інтереси.
«Впевнені в тому, що щастя — в свободі, а свобода — у мужності сміливо дивитися в обличчя небезпеці»,— говорив Перікл, нагадуючи грекам, що вільна людина — це і громадянин, і солдат. Зрозуміло, що такі міркування були зумовлені необхідністю захищати поліс — свою батьківщину.
Ідеалом греків було гармонійне поєднання духовної і тілесної краси. Тому багато античних скульптур зображують людей і богів оголеними. Вміння володіти своїм тілом і духом було тим, що робило людину подібною до богів, бо й самі грецькі боги, непосидючі, діяльні, були схожі на греків.

Слово вчителя. Саме в такій країні і міг народитися та розквітнути талант такого  геніального поета як Гомер.
С - 7
Повідомлення учнів про Гомера
1. Гомер — знаменитий поет, батько грецької поезії. Жив він приблизно у VIII ст. до н. е. Час життя Гомера спірний. Стародавні версії охоплюють період протягом в кілька століть. Стародавні біографи вважали, що Гомер народився на іонійському узбережжі  Малої Азії. Ім’я його означає «сліпий», тож Гомера уявляли мандрівним сліпим співцем, аедом, що грав на кіфарі (музичному інструменті, подібному до ліри) і першим став складати замість коротких пісень героїчні поеми-епопеї — великі за обсягом епічні твори про героїчні подвиги та пригоди.
Слава його була настільки великою, що сім грецьких міст (Смірна, Родос, Колофон, Саламін, Хіос, Аргос, Афіни) сперечалися за право називатися батьківщиною Гомера.
Слово вчителя. Греки вважають, що Гомер божественного походження, він ходив від оселі до оселі, бідний та сліпий  розказуючи свої вірші і це був його єдиний заробіток на проживання. Вшановуючи  пам’ять поета божественного походження, греки збудували в його честь храм – Гомереон).

2.
3.
     Слово вчителя.  Науковці не можуть відповісти ще на деякі запитання:
-         Гомер існував як конкретна історична особистість чи його постать – це вигадка людської фантазії?
-         Авторство «Іліади» та «Одіссеї» належить одній людині чи це творіння багатьох талантів того часу, які зібрав воєдино якийсь давній редактор?
-         Чи є підгрунттям поем безліч розрізнених пісень, чи вони є часткою одного цілого (так звані «Пра – Іліада» та «Пра – Одіссея»)

-         А як ви вважаєте: існував Гомер чи ні?
Але давні греки ніколи не сумнівалися в тому, чи існував насправді Гомер, дуже шанували його і називали просто — Поет. Гомерівський епос — це взірець художньої творчості, зразок для наслідування.

Дайте визначення  «Епічна поема» (великий за обсягом віршований або прозовий твір, у якому широко відтворено значні історичні події, порушено проблеми загальнонародного значення).
С - 8
Основа гомерівського епосу.
Створення схеми.
С - 9
Основою гомерівського епосу є історія та міфологія. Міфологія – це Троянський цикл міфів, а історія підтверджується археологічними знахідками – відкриття руїн Трої на пагорбі Гіссарлик (Туреччина) у ХІХ ст. Генріхом Шліманом.  С- 10-12

Скругленный прямоугольник: Троянський цикл міфів Скругленный прямоугольник: Відкриття руїн Трої
 











Робота в групах
І, ІІ -
ІІІ, УІ
Міфологічна основа

Сюжет "Іліади" й "Одіссеї" узятий з Троянського циклу сказань про похід на Трою, про десятилітню облогу міста, перемогу над троянцями і повернення греків на батьківщину.
С- 13
 Міф  про заснування Трої
Велика й могутня була Троя.  Заснував Трою Іл, правнук героя (сина Зевса) Дардана й плеяди Електри. Він у Фрігії взяв раз участь у змаганні героїв і швидко переміг їх одно го за одним. У нагороду за цю перемогу одержав він п’ятдесят дів і п’ятдесят юнаків. Дав йому цар Фрігії також перісту корову і сказав, щоб він ішов за коровою і там, де зупиниться корова, заснував місто. Велику славу обіцяв оракул, зі слів царя Фрігії, цьому місту. Іл зробив так, як сказав йому цар Фрігії. На пагорбі, де зупинилася корова, почав Іл будувати місто. Він здійняв руки до неба і благав Зевса послати знамення того, що благословив громовержець його справу. Вранці, вий шовши зі свого шатра, Іл побачив вирізьблений з дерева образ Афіни Паллади; це й був той палладій, який мав охороняти нове місто. Мур навколо підгірної частини
міста побудували Посейдон і Аполлон, які, з веління богів, мали служити в царя Трої. Незламний мур звели Посейдон і Аполлон навколо Трої. Тільки в одному місці можна було зруйнувати мур — там, де працював герой Еак, що допомагав богам у роботі. Могутня була Троя. Великі труднощі мали подолати грецькі герої в боротьбі з войовничими троянцями, натомість й велика слава та багатюща здобич чекала тих, хто переможе троянців і заволодіє Троєю.

С – 14. Причини Троянської війни (божественні та земні).
 У чому причини Троянської війни?
Божествена: Земля , обтяжена багаточисельним людським населенням, звернулася до Зевса із проханням скоротити рід людський. Верховний бог вирішив для цього розпочати війну між греками та троянцями.

Земна: викрадення Єлени Парісом та події, що передували цьому.(ВІДЕО)

Прометей  попередив Зевса (адже Прометей знав і те, що було невідомим повелителю олімпійських богів), щоб той не брав собі за дружину богиню Фетіду, одну з нереїд, дочку морського бога Нерея. Від шлюбу Зевса з Фетідою міг би народитись новий бог, який позбавив би Зевса
влади над смертними та безсмертними і взагалі зробив би переворот у світі. Зевсу загрожує доля діда й батька — бути скинутим власним сином від безсмертної. Довідавшись про таку небезпеку, Зевс поспішив одружити Фетіду зі смертним — фессалійським царем Пелеєм, бо від цього одруження мав народитися вже не безсмертний, а смертний, отже, слабший від справжніх богів. Саме на весіллі Пелея й Фетіди не запрошена на нього богиня розбрату й незгоди Еріда посварила богинь Геру, Афіну й Афродіту,
підклавши на бенкетний стіл ли ховісне золоте яблуко з написом: «Найвродливішій». Так на весіллі з’являється яблуко розбрату, і Мом — злослівний радник — радить Зевсу використати Паріса.

Кому присуджує яблуко розбрату Паріс, і чому саме такий вибір він зробив? Кожна з богинь умовляла юнака віддати яблуко їй. Вони обіцяли Парісові вел кі нагороди. Гера обіцяла йому владу над усією Азією, Афіна — військову славу й перемоги, а Афродіта обіцяла йому за дружину найвродливішу із
смертних жінок, Єлену, дочку громовержця Зевса й Леди. Недовго думав Паріс, почувши обіцянку Афродіти: він віддав яблуко їй. Отже, найвродливішою з богинь була визнана Парісом Афродіта. З того часу Паріс
став улюбленцем Афродіти, і вона в усьому почала йому допомагати, до чого б він не взявся. Афродіта допомагає Парісові викрасти Єлену, дружину спартанського царя Менелая, і доставити її в Трою.)
 А Гера й Афіна зненавиділи Паріса, зненавиділи вони й Трою і всіх троянців і надумали погубити місто й увесь народ.)

"Іліада", мабуть, була написана в IX-VIII ст. до н. е. в Іонії і присвячена подіям останнього року Троянської війни. У ній оспівуються військові події і подвиги ахейських героїв - Ахіллеса, Агамемнона, Менелая, Гектора, Діомеда та ін. Головний герой "Іліади" – Ахіллес. На його рахунку під Троєю безліч подвигів, але на десятий рік війни був убитий стрілою Паріса.
-         Скажіть, будь ласка, а чи знаєте ви щось про ахілеса, чи чули ви це ім. я?
-          
Міф про Ахіллеса (відео) С - 15

Поема написана гекзаметром і містить близько 15 700 віршів.
 С -16 .Словникова робота
Гекзаметр ( від грец. шестимірник) – метричний (квантитативний) вірш шестистопного дактиля (—UU), де в кожній стопі, окрім п'ятої, два короткі склади можуть змінюватися одним довгим, витворюючи спондей. Остання стопа завжди двоскладова — хорей.
Гекзаметр — це віршований розмір особливістю якого є побудова кожного вірша з шести стоп і яких правильно чергуються довгі і короткі склади .(записать).
Робота з текстом
Події спочатку відбуваються на Олімпі, потім переходять на землю. Події Троянського циклу міфів добре відомі всім грекам, тому Гомер на них лише натякає у своїй поемі. Сама ж «Іліада» розповідає тільки про один епізод десятого року війни під Троєю, що тривав 53 дні — це гнів наймогутнішого героя ахейського війська Ахілла.
С  - 17 Відео «
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Визначте, у чому полягає гуманістичний зміст поеми Гомера «Ілліада» ?
(Гомер хоч і зображує війну і навіть інколи виправдовує її, змальовує військову доблесть героїв, усе одно засуджує жорстокість , злість. Навіть Зевс говорить , що ненавидить бога війни.
В описі щита Ахіллеса лише одна сцена присвячена війні, решта – мирній праці.)
Вплив Гомера на світову культуру величезний. Він був авторитетом для греків. За його текстами історики вивчають "гомерівську Грецію", тобто побут і звичаї, соціальну організацію і матеріальну культуру докласичної Еллади. Він надихав античних скульпторів (Фідія, Поліклета, Лісіппа та ін.) на створення образів, які служать каноном краси і досконалості людського тіла.
Головна цінність гомерівського епосу в тім, що він не являє собою ні історичний документ, ні виклад канонічних міфів. Мабуть, насамперед, саме казкове (але не примітивно-повчальне) зробило поеми надзвичайно зрілими художніми творами, забарвленими індивідуальним авторським талантом. Тому їх можна не тільки вивчати з наукового погляду, але й читати як повноцінну літературу, без знижок на "дитинство людства".
Практично в усі періоди європейської літератури «Іліада» та «Одіссея» розглядалися як вершина епічної поезії. З цим погоджувалися і критики, і поети. За зразок першої половини «Енеїди» Вергілій взяв «Одіссею», а другої половини — «Іліаду». Тому письменники, що жили після Вергілія, і були мало знайомі з Гомером, самі того не усвідомлюючи, сприймали давньогрецького поета за посередництвом Вергілія. Горацій ставить Гомера вище всіх інших епічних авторів. У своєму надзвичайно впливовому творі «Мистецтво поезії» він звеличує майстерність Гомера у викладі, побудові сюжету й образів героїв. Саме Горацій, відштовхуючись від «Одіссеї», пустив у загальний обіг принцип, що епос варто починати посередині дії. Навіть у ті часи, коли грецька мова була на Заході практично невідомою, Гомера продовжували шанувати (див. Данте Аліг'єрі).
Епічні автори доби Відродження і пізніших періодів європейської літератури діяли, оглядаючись на Гомера. У порівняно недавні часи, особливо у зв'язку з пошаною романтиків до грецької культури на початку XIX століття, багато ліриків і прозаїків надихалися поемами Гомера і черпали з них матеріал для творчості. Настільки різні і по техніці, і стосовно традиції автори, як Альфред Теннісон і Джеймс Джойс, написали на тему «Одіссеї» свої твори. Однак у період з XVI по XVIII століття більший інтерес виклика́ла політична по темі «Іліада», що знайшло відображення у Вільяма Шекспіра й Жана Расіна. Серед античних авторів, що випробували на собі вплив Гомера, можна назвати ПіндараЕсхілаСофоклаЕвріпідаКвінта ЕнніяОвідіяПлутарха, серед пізніших Педро КальдеронаДжона ДрайденаДжамбаттіста ВікоЙоганна Вольфганга ҐетеДжованні Пасколі і Жана Жироду. Цей вплив існує і понині. Новогрецький поет Н. Казандзакіс склав до «Одіссеї» величезне продовження на 33 333 рядки. Практично щороку з'являються значні твори в руслі неогомерівської традиції.

Вигаснуть зорі скоріш на склепінні широкого неба,
Гелій освітить скоріш Ночі святої лице,
Хвиля солона скоріш буде людям напоєм солодким,
Мертвий з Аїду скоріш вернеться знов до життя,
Ніж славнозвісне ім'я меонійця Гомера забудуть,
Ніж його древні пісні кануть у млу забуття.

С -  19 ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
Асоціативний зв'язок
1.     Коли ми чуємо слово «Гомер» (Троя), які асоціації у вас виникають?
Оберіть 5 ключових слова з цієї теми ( уроку)
2.     Оцініть урок як джерело пізнання, вражень та емоцій однією позначкою « +» (нова, корисна, цікава інформація)
«=» ( не дізнався нічого , проте мені було цікаво.
« - » (нудна , нецікава, уже давно відома )

С- 20Повідомлення д.з

С - 21
https://drive.google.com/file/d/1ZJyzg5tzDPPGKqGTuuJjgbnKZkVD_qDU/view?usp=sharing

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Зарубіжна література 6 клас (дистанційне навчання)

Зарубіжна література 7 клас (дистанційне навчання)

Зарубіжна література 5 клас (дистанційне навчання)